torsdag 7. juni 2012

Tenk om



Tenk om det var slik at jeg måtte avgi graviditetstest til min arbeidsgiver med jevne mellomrom.
Tenk om det var slik at min arbeidsgiver skulle få bestemme om jeg fikk lov til å være medlem av en fagforening eller ei.
Tenk om det var slik at jeg mistet jobben min for å organisere meg.
Tenk om det var slik at min arbeidsgiver bestemte at jeg fikk lov til å streike eller ei.
Tenk om det var slik at jeg fikk mitt hjem ransaket fordi jeg var aktiv i en fagforening.
Tenk om det var slik at jeg ble kidnappet, voldtatt, torturert eller drept fordi jeg kjempet for bedre vilkår for meg selv og mine kamerater.
Tenk om det var slik at min familie og venner var i fare fordi jeg valgte å være aktiv i en fagforening.
Tenk om det var slik at jeg fikk trusler om å bli drept når jeg reiste hjem igjen til mitt eget land fordi jeg valgte å gi disse forholdene et ansikt på ILO – konferansen.
Tenk at det faktisk er slik for mange av mine fagforeningskamerater rundt om i verden!
Her fra Maquila industrien i Nicaragua

Reidun

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar